„Bankowość – biznes technologiczny z licencją bankową”

Kapitał ludzki, technologie, cyberbezpieczeństwo czy tworzenie struktury bankowej, która będzie odporna na wyzwania regulacyjne – to tylko niektóre z obszarów zasygnalizowanych podczas Kongresu Bankowości Detalicznej (20-21 listopada br.). Czy liczba wyzwań, którym musi sprostać sektor bankowy, sprzyja innowacjom? – zdaniem prof. zw. dr hab. Janina Harasim tak nie jest.

Klienci są coraz bardziej świadomi i wymagający, zarówno ci z najmłodszego, jak i najstarszego pokolenia, jednocześnie obie grupy mają rozbieżne oczekiwania co do banków. Punkt wspólny stanowi wygoda korzystania z usług, która wymaga zmiany dotychczasowego podejścia instytucji finansowych. I to nie tylko w zakresie pozyskiwania odbiorców usług finansowych i komunikacji, zarówno z aktualnymi, jak i przyszłymi klientami, ale również z potencjalnymi pracownikami. Aktualnie sektor bankowości nie jest pracodawcą pierwszego wyboru wśród obecnych studentów, plasuje się on znacznie dalej. Studenci postrzegają banki jako instytucje konserwatywne, nieoferujące wyzwań. Rozwiązaniem może być zmiana sposobu komunikowania o bankowości. Jeden z prelegentów zaznaczył, że bankowość należy „sprzedawać jako biznes technologiczny, tylko z licencją bankową”. Warto również dbać o to, by klienci banków nie byli jedynie jego klientami, lecz także fanami. Czy to możliwie? Zdaniem uczestników Kongresu tak, trzeba jednak działać wyprzedzająco, przewidywać potrzeby klientów, rozwiązywać ich problemy, a nie ograniczać się do roli dostawcy usług. Z kolei kwestie nowych regulacji należy postrzegać jako wyzwania, nie traktować ich jako wymówki czy przeszkody w rozwoju.  

Nie ma zmiany bez ludzi

Technologia nie wystarczy, istotny jest kapitał ludzki – podkreślano podczas debaty eksperckiej podsumowującej pierwszy dzień Kongresu. „W budowie tolerancyjnej i otwartej firmy kluczowe znaczenie ma postawa osób zarządzających. Jeżeli prezes mówi jedno, a robi co innego, to trudno oczekiwać od pracowników, żeby podążali jego śladem” – zaznaczał Zbigniew Jagiełło, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego. Istotne jest też odpowiednie dobieranie pracowników i to nie tylko pod względem kompetencji, ale indywidualnych cech i tego, czy dana osoba jest po prostu życzliwym, otwartym na drugą osobę człowiekiem. Bez odpowiedniej postawy nawet najbardziej inteligentny menager nie jest w stanie nawiązywać długoterminowych relacji i pomagać wzrastać instytucji.

Udostępnij artykuł:
« powrót