Raport InfoDOK: Pandemia nie powstrzymuje przestępców – rośnie liczba prób wyłudzeń

W II kwartale 2020 r. zablokowano aż 1.680 prób wyłudzeń kredytów na łączną kwotę 63 milionów złotych – to najwyższa liczba od pięciu lat. Pomimo tego, że Polacy w związku z pandemią pozostawali w domach i chwilowo gubili znacznie mniej dokumentów niż zwykle trzeba pamiętać, że przestępcy do swoich działań wykorzystują także dowody osobiste, prawa jazdy i paszporty skradzione nawet 5-10 lat wcześniej – dlatego tak ważne jest zastrzeganie w bankach także dokumentów utraconych kilka lat temu.

W okresie kwiecień-czerwiec 2020 r. Polacy zastrzegli „tylko” 32.106 zagubionych lub skradzionych dokumentów tożsamości – to najniższy przyrost II kwartału od sześciu lat. Statystycznie do bazy trafiało 353 szt. dziennie. Obecnie w bazie międzybankowego Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE jest ponad 1,9 miliona takich dokumentów.

– Mniejsza niż zwykle liczba zastrzeżeń – co jest zrozumiałe w okresie pandemii z kilkumiesięcznym okresem pozostawania Polaków w domach, gdy jest znacznie mniej „okazji” do utraty dokumentów – nie przełożyła się na analogiczne zmniejszenie aktywności przestępców – wręcz przeciwnie odnotowaliśmy znaczący wzrost liczby prób wyłudzeń kredytów. Warto pamiętać o długich terminach ważności dowodów osobistych (10 lat). Przez cały ten okres jest ryzyko ich wykorzystania do celów przestępczych. Niezależnie więc od tego, czy dowód osobisty, paszport lub prawo jazdy straciliśmy teraz, czy kilka miesięcy/lat temu - koniecznie zastrzeżmy je w banku – powiedział Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich.

– Poluzowane ostatnio obostrzenia zachęciły Polaków do powrotu do aktywności turystycznej. Tradycyjnie w okresie wakacyjnym przestrzegamy przed pozostawianiem dowodów osobistych w zastaw w wypożyczalniach. Nie mamy niestety pewności, co się z nimi będzie działo przez tych kilka godzin. Najczęściej cudza tożsamość wykorzystywana jest do wyłudzania kredytów, pożyczek, telefonów wydawanych do umów z operatorami telefonii komórkowych, do unikania opłat, kradzieży wyposażenia lub wyłudzania kaucji przy wynajmie mieszkań i pokoi hotelowych, do kradzieży wynajętych samochodów lub innych wartościowych rzeczy z wypożyczalni, a nawet do zakładanie fikcyjnych firm i przestępstw gospodarczych i podatkowych – dodał Grzegorz Kondek, Koordynator Kampanii Informacyjnej Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.

Łączna kwota prób wyłudzeń kredytów w II kwartale 2020 r. wyniosła 63,2 mln zł. Odnotowano 4 próby przekraczających kwotę 1 miliona zł, z czego ta największa dotyczyła 2,4 mln zł (woj. mazowieckie). Średnia kwota wyłudzenia wynosi natomiast aż 25,4 tys. zł.

Stan wdrożenia przez polskie banki instrumentów wsparcia publicznego dla klientów biznesowych w okresie COVID-19 w ramach programów krajowych (Tarczy Antykryzysowej COVID-19) oraz unijnych (tzw. Pakietu UE)

Polskie banki poza uruchomieniem bezpośrednich działań własnych (przede wszystkim w postaci ponad 1 mln pozytywnie  rozpatrzonych wniosków o odroczenie spłaty kredytu), wskazanych w Komunikacie ZBP nr 1 z 16 marca 2020 r.   oraz informacją zamieszczoną na stronie internetowej ZBP, wspierających klientów dotkniętych skutkami epidemii COVID-19, możliwych na bazie dostępnych regulacji i środków, przystąpiły do wspierania klientów z wykorzystaniem instrumentów udostępnianych przez sektor publiczny.

Banki rozpoczęły już w marcu uruchamianie finansowania przedsiębiorców, wykorzystując środki publiczne - krajowe  i unijne. Do 27 lipca br. banki łącznie udzieliły prawie 80 mld zł finansowania (w różnych formach) z udziałem publicznym, które trafiło do ok. 350 tys. przedsiębiorców. Od lipca br. obserwuje się słabnące zainteresowanie klientów banków pozyskaniem ww. wsparcia, co pozwala wnioskować, że główne potrzeby klientów banków, dot. sytuacji wygenerowanej przez COVID-19, zostały zaspokojone.

Dwa kluczowe elementy szeroko pojętej Tarczy Bankowej to kredyty udzielane w gwarancjami BGK oraz pożyczki/subwencje PFR przekazywane kanałem bankowym do klientów banków. Łączna wartość tych dwóch komponentów wynosi 99% (>79 mld zł). Banki udzielają wsparcia przede wszystkim mikro i małym przedsiębiorcom- tj. klientom najbardziej dotkniętym kryzysem. Oprócz akcji finansowej prowadzona jest także szeroka akcja informacyjna i wsparcie doradcze z udziałem banków. Więcej w materiałach prasowych do pobrania

Pengab: Powrót optymizmu coraz słabszy

W lipcu Index Pengab odnotował wartość minus 3.0 pkt, m/m jest wyższy o 2,5 pkt.  Bieżący odczyt wskazuje na wyhamowanie wzrostu aktywności klientów na rynku bankowym. Poprawa bieżącej aktywności klientów jest wybiórcza. Istotny wzrost odnotowano na rynku kredytów dla osób indywidualnych, niewielką poprawę na rynku kredytów dla MSP. Trzymiesięczne oraz sześciomiesięczne indeksy prognostyczne także odnotowały niewielkie wzrosty. Oznaki powolnego powrotu optymizmu widoczne są w sześciomiesięcznych prognozach sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych, przedsiębiorstw oraz gospodarki kraju. Pomimo notowanych od trzech miesięcy wzrostów obecne odczyty nadal pozostają znacząco poniżej wartości notowanych przed okresem pandemii.

Pełen raport dostępny tutaj

źródło: www.zbp.pl

 

Udostępnij artykuł:
« powrót