KAMPANIA EDUKACYJNA: Bądź cyberbezpieczny z bankiem spółdzielczym

Początek października to również początek europejskiej kampanii służącej zwiększeniu świadomości i wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa. W Polsce kampanię koordynuje Państwowy Instytut Badawczy NASK. W wydarzenie w tym roku włącza się Krajowy Związek Banków Spółdzielczych wraz z bankami spółdzielczymi. Przez październik na stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych banków spółdzielczych oraz KZBS będą publikowane artykuły, nagrania wideo oraz grafiki edukacyjne związane z cyberbezpieczeństwem.

Banki spółdzielcze w ostatnim czasie cyfrowo przyspieszają: ich klienci otrzymali dostęp do wielu nowych rozwiązań, w tym nową aplikację mobilną, dysponują również coraz bardziej rozbudowaną bankowością internetową oraz posiadają dostęp do usługi mojeID, która umożliwia potwierdzanie tożsamości online w procesach rejestrowania się i logowania w serwisach dostawców usług z sektora publicznego i komercyjnego. Klienci banków spółdzielczych mają również możliwość dokonywania płatności poprzez Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay, BLIK.

W dobie pandemii i związanych z nią rekomendacjami dotyczącymi zachowania społecznego dystansu, rozwiązania te pełnią bardzo ważną funkcję – dla niektórych osób, ze względu na stan ich zdrowia, często są jedyną możliwą formą kontaktu z bankiem i dysponowania dostępnymi na rachunku środkami. Przy korzystaniu bankowości internetowej oraz mobilnej warto zachować jednak rozwagę i ostrożność, ponieważ każdy z nas może paść ofiarą cyberataku. Ważne, by wiedzieć, jak postępować w takiej sytuacji i na jakie aspekty zwrócić uwagę, by chronić swoje dane dostępu do banku, w tym loginy i hasła. 

Jak wynika z raportu „Cyberbezpieczeństwo Polaków 2019” przygotowanego na zlecenie Biura Informacji Kredytowej, aż 72% respondentów uważa, że za zapewnienie ochrony ich wrażliwych danych w Internecie odpowiada bank. Banki, w miarę dostępnych możliwości, zapewniają ochronę instytucjonalną swoim klientom, zabezpieczając systemy bankowości elektronicznej. Warto jednak pamiętać, że również konsumenci dzięki świadomym decyzjom oraz poprzez rozważne działanie powinni zadbać o zabezpieczenie swoich danych. Mówi się, że każdy łańcuch jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo – zasada ta sprawdza się również w kwestii cyberbezpieczeństwa. – mówi Krystyna Majerczyk-Żabówka, Prezes Zarządu Krajowego Związku Banków Spółdzielczych. 

Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa (European Cyber Security Month – ECSM) to ogólnoeuropejska kampania, organizowana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Sieci i Informacji ENISA z inicjatywy Komisji Europejskiej. Przez cały październik we wszystkich krajach członkowskich odbywają się wydarzenia, które podnoszą wśród użytkowników narzędzi cyfrowych świadomość na temat wagi bezpieczeństwa w sieci oraz nowoczesnych technologii.

- „Zastanów się, zanim klikniesz” – pod takim hasłem obchodzimy tegoroczny Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa Działalność edukacyjna podnosząca kompetencje cyfrowe społeczeństwa jest szczególnie ważna w kontekście obserwowanej w internecie wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Tylko w drugim kwartale br. nasz zespół CERT Polska odnotował ponad 2,7 tys. incydentów bezpieczeństwa, wśród których dominowało zjawisko phisingu. To powszechny sposób na wyłudzenie danych internautów, dlatego – zgodnie z tegorocznym hasłem przewodnim ECSM – istotne jest, aby uważać, w co się klika – mówi Juliusz Brzostek Dyrektor ds. Cyberbezpieczeństwa w NASK.

W Polsce kampanię po raz ósmy koordynuje NASK Państwowy Instytut Badawczy. W trakcie Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa odbywają się warsztaty, konferencje, kampanie i inicjatywy, które mają podnieść świadomość na temat cyberbezpieczeństwa i nowych technologii. Z założenia organizowane wydarzenia mają przestrzegać przed potencjalnymi zagrożeniami i promować odpowiedzialne korzystanie z sieci.

 

Udostępnij artykuł:
« powrót