Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa 2022: dziesięć lat zwiększania świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa w całej Europie

Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) rozpoczyna działania w ramach kampanii uświadamiającej prowadzonej w trakcie Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa (ECSM) oraz ogłasza zwycięzców trzech nagród ECSM, które są przyznawane za najlepszy film wideo, najlepszą infografikę i najlepsze materiały dydaktyczne. KZBS objął wydarzenie patronatem honorowym.

Jubileuszowa, dziesiąta edycja ECSM w 2022 r. będzie koncentrować się na kwestiach związanych z wyłudzaniem informacji (phishing)oprogramowaniem szantażującym (ransomware) – w tym celu przez cały październik we wszystkich krajach UE prowadzonych będzie wiele różnych działań.

ENISA i państwa członkowskie zorganizują między innymi konferencje, warsztaty, sesje szkoleniowe, webinaria i quizy. Wykaz działań prowadzonych w ramach kampanii, w których mogą wziąć udział użytkownicy, jest dostępny na stronie internetowej Europejskiego Miesiąca
Cyberbezpieczeństwa. Aby lepiej promować materiały wykorzystywane w kampaniach prowadzonych przez państwa członkowskie i szerzej zaprezentować działania zainteresowanych stron, w tym roku ENISA po raz pierwszy włączyła do swojej kampanii nagrody ECSM.

Nadrzędnym celem ECSM jest wzmocnienie odporności systemów i usług w UE dzięki wyposażeniu obywateli w umiejętności, które pozwolą im działać w roli skutecznych zapór  sieciowych, a tym samym poczynienie dalszych kroków w kierunku społeczeństwa, które jest w stanie lepiej stawić czoła zagrożeniom w dziedzinie cyberbezpieczeństwa.


Tegoroczna edycja ECSM ma w szczególności na celu dotarcie do specjalistów w wieku od 40 do 60 lat ze wszystkich sektorów gospodarki, a w szczególności z MŚP. Jest ona również ogólnie ukierunkowana na europejską społeczność przedsiębiorców oraz na osoby, które w swojej pracy są uzależnione od technologii i narzędzi cyfrowych.

Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa świętuje w 2022 r. swoje dziesiąte urodziny – pierwsza edycja tego wydarzenia miała miejsce w 2012 r. Kampania ta stanowi obecnie integralną część działań mających na celu wdrożenie przepisów unijnego aktu o cyberbezpieczeństwie dotyczących zwiększania świadomości i edukacji.

Wiceprzewodniczący do spraw promowania naszego europejskiego stylu życia Margaritis Schinas powiedział: Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa to sztandarowy projekt, który stanowi część naszych wysiłków mających ułatwić obywatelom i innym zainteresowanym podmiotom w UE bezpieczne poruszanie się w internecie. Podejmujemy wiele różnych działań mających na celu ochronę UE i potrzebujemy świadomych obywateli, którzy będą stanowić element unii bezpieczeństwa. Tegoroczna kampania pozwoli każdemu poznać i zrozumieć sposoby chronienia się na co dzień przed nowymi zagrożeniami, takimi jak np. oprogramowanie szantażujące.

Komisarz ds. rynku wewnętrznego Thierry Breton powiedział: W miarę jak funkcjonowanie naszych społeczeństw w coraz większym stopniu opiera się na technologiach cyfrowych, rosną również ryzyka w cyberprzestrzeni. Jednym z najlepszych sposobów ochrony jest pogłębianie naszych umiejętności cyfrowych i korzystanie z nich również w codziennym życiu. Temu właśnie służy Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa – unijna inicjatywa, która doskonale się sprawdziła w ciągu ostatniej dekady.

Dyrektor wykonawczy ENISA Juhan Lepassaar dodał: Liczbę udanych ataków dokonywanych przez internet można by znacznie zmniejszyć, gdyby więcej osób znało sposoby ich wykrywania oraz odpowiedniego reagowania na nie. Temu właśnie służą działania podejmowane w trakcie Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa. Wprowadzone w tym roku nagrody zapewnią większą widoczność oraz będą stanowić zachętę do opracowywania narzędzi i kampanii pomagających obywatelom UE. Stanowi to kolejny istotny krok w dziesięcioletniej historii ECSM. Budowa Europy, w której cyberprzestrzeń jest bezpieczna i godna zaufania, oznacza również pomoc wszystkim przedsiębiorstwom w rozwijaniu działalności w bezpiecznym otoczeniu cyfrowym.


Nagrody ECSM
Nagrody ECSM to nowa inicjatywa wśród działań prowadzonych w ramach kampanii ECSM. Przedstawiciele państw członkowskich będą co roku wybierać najbardziej nowatorskie i imponujące materiały wyprodukowane na potrzeby poprzednich kampanii ECSM. Państwa członkowskie zostały poproszone o dokonanie wyboru spośród materiałów zgłoszonych do konkursu.


ENISA gratuluje zwycięskim państwom członkowskim – w 2022 r. nagrodzono następujące prace:

Najlepszy film wideo
1. Słowenia: darko wants to take his girlfriend on a trip
2. Belgia: Passwords are a thing of the past. Protect your online accounts with two-factorauthentication

Najlepsza infografika
Irlandia: Become your own cyber security investigator

Najlepsze materiały dydaktyczne
Grecja: Treasure hunt games for primary school

W przypadku nagród przyznanych w 2022 r. zwycięskie materiały zostaną przetłumaczone na wszystkie języki urzędowe UE i będą ponownie wykorzystywane w trakcie tegorocznej kampanii. ENISA zamierza organizować ten konkurs co roku.

Wyłudzanie informacji (phishing) i oprogramowanie szantażujące (ransomware) w skrócie:

Wyłudzanie informacji (phishing) to rodzaj ataku dokonywanego w ramach komunikacji cyfrowej. Docelowa ofiara zostaje nakłoniona do przekazania danych osobowych, danych finansowych lub kodów dostępu przez atakującego, który podszywa się pod kogoś, do kogo ofiara może mieć zaufanie. Jedynym sposobem przeciwdziałania tym atakom jest zwiększenie wiedzy i świadomości obywateli oraz zapewnienie im właściwych narzędzi i sposobów umożliwiających wykrywanie takich ataków i uniknięcie wpadnięcia w pułapkę.

Oprogramowanie szantażujące (ransomware) jest uznawane za najbardziej niszczycielski w ostatniej dekadzie rodzaj ataku na cyberbezpieczeństwo, dotykający organizacje każdej wielkości na całym świecie. Jest to taki atak cyfrowy, który umożliwia atakującym przejęcie kontroli nad zasobami zaatakowanego podmiotu i żądanie okupu w zamian za przywrócenie dostępności i poufności tych zasobów.

 

Udostępnij artykuł:
« powrót