EACB: Rozmowa z Martinem Merlinem z Komisji Europejskiej

Europejskie Stowarzyszenie Banków Spółdzielczych opublikowało wywiad z Martinem Merlinem – prezentujemy jego polską wersję językową. Zapraszamy do lektury!

Martin Merlin jest szefem Dyrekcji Generalnej FISMA (Financial Stability, Financial Services and Capital Markets Union) w Komisji Europejskiej. Swoją karierę rozpoczął w Ministerstwie Skarbu Francji, gdzie przez dwa lata pracował jako Desk Officer w dziale międzynarodowych spraw walutowych i finansowych. Dołączył do Komisji Europejskiej w 1997 r. W latach 2000-2004 był asystentem dyrektora generalnego ds. rynku wewnętrznego. Od listopada 2004 r. do stycznia 2008 r. był członkiem gabinetu komisarza Charliego McCreevy'ego. Odszedł z gabinetu, aby powrócić do Dyrekcjiu Generalnej ds. Rynku Wewnętrznego, gdzie jest szefem działu G1 odpowiedzialnego za politykę usług finansowych. Dział ten m.in. odpowiada za określanie i wdrażanie polityki Komisji Europejskiej w dziedzinie nadzoru finansowego.

- Komisja Europejska opracowała bezprecedensowy plan postępowania na rzecz ożywienia gospodarki, zarówno pod względem podejmowanych działań, jak i dostępu do potencjalnych funduszy. Ponadto, unijni regulatorzy zawarli ostatnio tzw. pakiet szybkiej korekty wymogów kapitałowych (tzw. quick fix Banking package) w sektorze bankowym w celu ułatwienia udzielania pożyczek gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom w UE, tak aby można było nadać priorytetowe znaczenie ożywieniu gospodarki. Jakie działania DG FISMA planuje jeszcze podjąć?

Ukierunkowane zmiany w bankowych ramach ostrożnościowych, które przedstawiliśmy zaledwie dwa miesiące temu w odpowiedzi na kryzys, weszły już w życie. Umożliwią one bankom dalsze finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw przez cały ten trudny okres. Teraz ważne jest, aby banki wykorzystały te zmiany w odpowiedni sposób i zapewniły dopływ kredytów do gospodarki realnej tam, gdzie są one pilnie potrzebne. W przeciwnym razie, bez szybkich i odpowiedzialnych działań, problemy z wypłacalnością mogą pojawić się dość szybko, pogłębiając spowolnienie gospodarcze.

Rozważamy również wprowadzenie ukierunkowanych zmian do niektórych elementów regulacji rynków papierów wartościowych UE w celu zwiększenia ich roli we wspieraniu odbudowy gospodarczej. Co więcej, sztandarowe inicjatywy Komisji w dziedzinie usług finansowych są z pewnością kluczowe dla udanej naprawy gospodarki. Mam tu na myśli dalszy rozwój unii rynków kapitałowych, zakończenie tworzenia unii bankowej, potrzebę trwałego ożywienia gospodarczego, jak również nasze wysiłki na rzecz wspierania transformacji cyfrowej w branży finansowej oraz wzmocnienia suwerenności gospodarczej i finansowej Unii Europejskiej.

- Plan prac Komisji obejmuje opublikowanie do końca 2020 r. wniosku ustawodawczego w sprawie wdrożenia w UE pozostałych elementów ram bazylejskich (tzw. Bazylea IV). Kryzys wywołany przez rozprzestrzenianie się pandemii COVID-19 pod wieloma względami zmienił priorytety polityczne. Czy wpłynie to na Państwa plany ustawodawcze? Czy widzą Państwo większe możliwości lepszego odzwierciedlenia konkretnych aspektów rynków UE i sektora bankowego?

Ukierunkowane dostosowania i zmiany, które wprowadziliśmy do bankowych zasad ostrożnościowych w celu sprostania wyjątkowym okolicznościom pandemii COVID-19, w żaden sposób nie osłabiają naszego wsparcia dla ram regulacyjnych po kryzysie finansowym. Komisja podtrzymuje swoje zobowiązanie do wiernego wdrożenia w UE umowy Bazylea III, z uwzględnieniem specyfiki europejskiej i potrzeby zachowania różnorodności europejskiego sektora bankowego. Ten ostatni zestaw reform rozwiązuje problemy strukturalne, które wciąż pozostają istotne dla stworzenia solidnych ram ostrożnościowych dla banków w perspektywie średnioterminowej.

W związku z tym nieuniknione jest, że banki w UE, mimo że są dziś znacznie bardziej odporne niż na początku ostatniego kryzysu finansowego, odczują negatywne skutki problemów, jakich doświadczają ich klienci, oraz zwiększonej zmienności na rynkach finansowych. Komisja uwzględni wpływ kryzysu COVID-19 na sytuację finansową banków w ocenie skutków, która zostanie dołączona do jej wniosku w sprawie wdrożenia ostatecznych standardów Bazylea III w UE.

- Zwłaszcza w obecnych okolicznościach banki spółdzielcze nadal odgrywają tradycyjną rolę wspierając społeczności lokalne swoim modelem zorientowanym na ludzi i zakotwiczenie w konkretnej przestrzeni, w której prowadzą działalność. Czy przywidują Państwo, że banki spółdzielcze będą musiały dostosować swój model biznesowy w przyszłości?

Komisja dąży do utrzymania ram regulacyjnych, które wspierają stabilny, zrównoważony, zróżnicowany i zintegrowany sektor bankowy. Różnorodność oznacza, że banki różnej wielkości i o różnych modelach biznesowych mogą zaspokoić cały szereg potrzeb w zakresie finansowania, od małych kredytów dla MŚP, po bardziej zaawansowane rozwiązania finansowe dla przedsiębiorstw międzynarodowych. Banki spółdzielcze i detaliczne mają do odegrania ważną rolę w tak zróżnicowanym krajobrazie bankowym UE. Dlatego cieszę się, że są one dobrze reprezentowane i aktywnie uczestniczą w opracowywaniu najlepszych praktyk w zakresie środków pomocy oferowanych konsumentom i przedsiębiorstwom w kontekście pandemii COVID-19.

Wyzwania, z jakimi borykają się banki europejskie – na przykład poprawa efektywności, maksymalne wdrożenie transformacji cyfrowej, uwzględnienie zrównoważonego rozwoju w ich modelu biznesowym i praktykach zarządzania ryzykiem – pozostają bez zmian, a obecny kryzys tylko je zaostrzył. Aby zachować różnorodność unijnego sektora bankowego i umożliwić bankom spółdzielczym i detalicznym dalsze odgrywanie swojej roli, Komisja stara się osiągnąć proporcjonalne wdrożenie ostatecznych ram pakietu Bazylea III.

Źródło: EACB

Przekład z języka angielskiego na język polski: KZBS

 

 

 

 

Udostępnij artykuł:
« powrót