BS API: przyspieszenie w rozwoju bankowości mobilnej

Kiedy w maju br. w Warszawie zostało podpisane międzyzrzeszeniowe porozumienie dotyczące stworzenia BS API nikt nie podejrzewał, że pół roku później innowacyjny interfejs bankowości spółdzielczej zostanie uznany za Produkt Roku IT@Bank2019 (nagroda została przyznana za przygotowanie i wdrożenie BS API). W bieżącym wydaniu „Głosu Banków Spółdzielczych” prenumeratorzy mogą zapoznać się z wypowiedziami przedstawicieli obu zrzeszeń na temat tego nowego rozwiązania. Z okazji otrzymania nagrody postanowiliśmy udostępnić ten materiał szerszemu gronu odbiorców.

Jerzy Frydlewicz Dyrektor Departamentu Informatyki, Bank BPS S.A.

Sektor bankowości spółdzielczej przeżywa obecnie niezwykle dynamiczny etap modernizacji technologicznej, a jednym z najistotniejszych jego aspektów jest międzyzrzeszeniowy program technologiczno-biznesowy BS API. Inicjatywa ta została oficjalnie powołana w maju 2019 r. na tegorocznym Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej, podczas którego banki zrzeszające – SGB-Bank i Bank BPS wraz z firmami informatycznymi obsługującymi sektor bankowości spółdzielczej (Asseco Poland, Novum, Softnet, Saba Service, I-BS.pl) oraz Związek Banków Polskich i Krajowy Związek Banków Spółdzielczych podpisały list intencyjny dotyczący wdrożenia jednolitego standardu interfejsu programistycznego w sektorze bankowości spółdzielczej. Celem wystandaryzowanego, sektorowego rozwiązania BS API zapewniającego komunikację z wybranymi, kluczowymi systemami informatycznymi banków obu zrzeszeń jest:

  • usprawnienie procesu przygotowania przez banki zrzeszające produktów i usług bankowych oferowanych zrzeszonym bankom spółdzielczym,
  • podniesienie jakości dostarczanych rozwiązań informatycznych w zakresie wspólnych produktów i usług zrzeszeniowych, a także ułatwienie implementacji tych rozwiązań przez poszczególne banki spółdzielcze,
  • wyeliminowanie konieczności każdorazowego zamawiania zmian pojedynczych interfejsów w przypadku modyfikacji systemów,
  • możliwość realizacji złożonych projektów zarówno na poziomie danego zrzeszenia, jak i wspólnych w ramach obu zrzeszeń,
  • skrócenie czasu potrzebnego na integrację systemów informatycznych,
  • obniżenie kosztów zmian w obszarze integracji kluczowych systemów informatycznych obu zrzeszeń.

W ramach tej inicjatywy został powołany Zespół ds. współpracy międzyzrzeszeniowej, którego głównym zadaniem jest ciągły przegląd systemów i procesów oraz wypracowanie dokumentu opisującego standard BS API. Zespół wykorzystał bogate doświadczenie zdobyte podczas opracowania koncepcji i wdrożenia rozwiązania informatycznego adresującego założenia dyrektywy PSD2. Zdecydowano, że BS API będzie się opierać na standardzie PolishAPI, rozszerzając jego zakres o funkcje niezbędne do obsługi najistotniejszych produktów bankowych, a jego pierwsza, praktyczna implementacja zostanie wykorzystana w ramach priorytetowego projektu „Mobilne Przyspieszenie”. Projektowane obecnie w obu zrzeszeniach nowe aplikacje mobilne będą komunikować się z głównymi systemami bankowymi poprzez interfejs BS API, udostępniając klientom następujące obszary:

  • płatności (inicjowanie i realizacja, płatności złotowe i walutowe),
  • dostęp do informacji o rachunkach,
  • dane klienta (kartoteka),
  • karty płatnicze (operacje kartowe, zarządzanie limitami, zastrzeganie),
  • lokaty terminowe (zakładanie, zrywanie),
  • kredyty (proces kredytowy),
  • obsługa wniosków.

Aktualnie firmy informatyczne obsługujące oba zrzeszenia są w trakcie przygotowywania pierwszej wersji oprogramowania dla BS API. Harmonogram prac zakłada rozpoczęcie testów już w IV kwartale 2019 r. Podstawowym założeniem architektonicznym nowego standardu jest jego elastyczność i możliwość ciągłej rozbudowy, zapewniającej nadążanie za wymaganiami klientów i zmieniającego się rynku usług finansowych. Podkreślić należy doskonałą współpracę pomiędzy dwoma zrzeszeniami, bardzo konstruktywne dyskusje podczas regularnych sesji uzgodnieniowych oraz otwartość i zaangażowanie dostawców IT.

Artur Józefowski Kierownik Biura Bankowości Mobilnej i Płatności Mobilnych, SGB-Bank S.A

Nowe rozwiązania bankowe będą projektowane głównie w oparciu o wykorzystywanie platformy, gdzie – z jednej strony dostawcy poszczególnych rozwiązań będą mogli wystawiać swoje rozwiązania, a z drugiej strony – banki czy klienci będą mogli decydować, z których z nich chcą korzystać. Przede wszystkim mobilnie. Wszystkie strony zgodnie podkreśliły, że w pierwszej kolejności przygotowywane przez dostawców rozwiązania mają być skupione właśnie wokół bankowości mobilnej. To na fundamentach BS API ma zostać zbudowana jedna wspólna aplikacja mobilna, z której korzystać będą mogli wszyscy klienci banków spółdzielczych w ramach Zrzeszenia SGB. Wiemy już, że od początku działania platformy BS API zostaną udostępnione przez dostawców takie usługi, jak:

  • kartoteka klienta;
  • dostęp do rachunków osobistych i bieżących;
  • dostęp do szczegółowych informacji o rachunkach;
  • dostęp do historii rachunków;
  • możliwość generowania przelewów.

W kolejnych fazach rozwoju będą wdrażane poszczególne funkcjonalności udostępniane nie tylko przez dostawców core’owych systemów bankowych, ale również przez inne zaangażowane strony, takie jak: organizacje płatnicze Visa i Mastercard, fintechy dostarczające regularnie nowe narzędzia, które mogą być wykorzystywane przez banki w wewnętrznych procesach czy też w rozwiązaniach, które pomagają klientom w codziennych relacjach z bankiem. Dzięki temu, że wszystkie usługi będą wystawione w ramach jednej platformy BS API, dany bank spółdzielczy będzie mógł decydować o tym, które rozwiązania chce wykorzystywać w swoim otoczeniu, biorąc pod uwagę bieżące potrzeby i specyfikę klientów. Aplikacja przyjazna dla klientów W dobie wdrożonej dyrektywy PSD2 oraz open bankingu to właśnie platformowe podejście ma aktualnie szansę na najszersze wykorzystanie i nadaje kierunek w projektowaniu kolejnych rozwiązań. Szanse, jakie pojawiają się przy współpracy banków z zewnętrznymi partnerami czy fintechami, należy potraktować jako nowe możliwości współpracy, a tym samym kreowanie i dostarczanie rozwiązań skrojonych na miarę potrzeb klientów. Taki model działania będzie obowiązywał w ramach budowy nowej aplikacji mobilnej dla wszystkich banków w Zrzeszeniu SGB. Głównym fundamentem i źródłem do czerpania usług będzie BS API. Pierwsza wersja aplikacji mobilnej, tzw. demo, ma być gotowa jeszcze w tym roku. Zostanie ona wewnętrznie udostępniona w bankach w celu wykonania pierwszych testów, pilotażu oraz zebraniu najważniejszych uwag i opinii. Sama aplikacja ma zostać przekazana wszystkim bankom spółdzielczym w Zrzeszeniu oraz ich klientom w pierwszej połowie 2020 r. Poruszanie się po aplikacji będzie łatwe, proste, intuicyjne i przyjemne. Przy tworzeniu poszczególnych ekranów, które klient będzie widział w aplikacji, wykorzystywane są najnowocześniejsze standardy UX/CX. Wszystkie przygotowane ekrany/makiety badane są z docelowymi użytkownikami. Na podstawie ich opinii i uwag wprowadzane są korekty i poprawki, tak aby całość była zgodna z tym, jak to sobie będzie wyobrażał użytkownik końcowy aplikacji. Jakie funkcjonalności oferuje aplikacja? Poza podstawowymi, takimi jak: dostęp do rachunków, historii operacji/ transakcji, dostęp do informacji o kartach czy też możliwością wykonywania przelewów udostępniony zostanie także szereg rozwiązań przydatnych klientom w życiu codziennym. Mamy tu na myśli chociażby: blokowanie karty, aktywacja karty, nadanie/zmiana numeru PIN, możliwości zmiany limitów na poszczególne transakcje kartowe, udostępnienia z poziomu aplikacji wszystkich płatności mobilnych – BLIK, dodawanie kart do cyfrowych portfeli Google Pay, Apple Pay czy też zarządzanie subskrypcjami, gdzie klient w jednym miejscu w aplikacji będzie widział, do jakich serwisów subskrypcyjnych dodana jest jego karta. Dodatkowo zostanie udostępniona w tym miejscu opcja tzw. stop payment, gdzie klient jednym ruchem palca będzie mógł zablokować pobieranie opłat cyklicznych z danej karty w ramach danego serwisu subskrypcyjnego np. Spotify czy Netflix. Opisane powyżej rozwiązania i funkcjonalności to tylko niektóre z tych, jakie chcemy udostępnić klientom w pierwszej fazie odsłony nowej aplikacji mobilnej. Niektóre, ponieważ nie odkrywamy jeszcze wszystkich kart. Gwarantujemy jednak, że będą one bardzo ciekawe i co najważniejsze – przydatne z perspektywy klienta. Ten sposób działania jest możliwy dzięki platformowej budowie BS API, w której udostępniany będzie szereg rozwiązań wykorzystywanych przez banki, a tym samym również ich klientów. W pierwszej kolejności skupiamy się wokół aplikacji mobilnej, ale już za chwilę możemy sobie wyobrazić kolejne możliwości pojawiające się w CRM, cyfrowej sprzedaży produktów czy też digitalizacji procesów. Gorąco zachęcam do śledzenia na bieżąco rozwoju inicjatywy BS API. Na pewno będzie się dużo działo.

Wypowiedzi zostały opublikowane w „Głosie Banków Spółdzielczych” nr 5/2019

Zachęcamy do podjęcia prenumeraty „Głosu Banków Spółdzielczych” na rok 2020 https://kzbs.pl/Prenumerata_243.html

 

 


Pliki do pobrania

Udostępnij artykuł:
« powrót