Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
ZAMKNIJ
 

Aktualności

22 stycznia 2019Raport o sytuacji finansowej seniorów w Polsce

Polscy seniorzy chętnie i często korzystają z bankowości internetowej oraz bardzo cenią swoją niezależność finansową – czytamy w raporcie „InfoSenior”, opracowanym przez ZBP.

Raport prezentuje wyniki badania na temat sytuacji społeczno-ekonomicznej osób starszych w Polsce, w tym m.in. zwyczaje finansowe seniorów, sposób korzystania przez nich z produktów bankowych oraz wiedzę dotyczącą zagrożeń związanych z posiadanymi oszczędnościami.

Z badania wynika m. in., iż:

  • Osoby starsze są coraz bardziej aktywne w przestrzeni cyfrowej: 98% seniorów posiadających dostęp do Internetu korzysta z bankowości internetowej. Aż 68% pytanych wskazuje, że z bankowości internetowej korzysta przynajmniej raz w tygodniu, wykonując głównie przelewy (99%) i planując swój budżet. Zaledwie 6% przyznało, że ma trudności z obsługą bankowości internetowej, co stanowi niewielki odsetek w stosunku do dużej liczby osób korzystających z tych usług.
  • Ponad połowa badanych (56%) nie korzysta w ogóle z bankowości mobilnej.
  • Aż 54% seniorów wspomaga finansowo z różną intensywnością swoje dzieci lub wnuki, bez jednoczesnego oczekiwania finansowej pomocy, co podkreśla 86% pytanych.
  • Najpopularniejszym produktem bankowym wśród osób starszych jest tradycyjny rachunek osobisty.
  • Z lokat i kont oszczędnościowych korzysta odpowiednio 35% i 46% osób starszych.
  • Aż 58% badanych bardzo często korzysta z karty płatniczej, a jedynie 4% jej nie posiada.
  • W kontakcie z bankowością największy problem polskim seniorom sprawia trudny język (używany przez pracowników i w sporządzanych umowach) – tak deklaruje 28% ankietowanych. Przeszkadza także brak produktów dedykowanych osobom starszym oraz duża odległość do najbliższego oddziału (obie odpowiedzi wskazane przez 24% badanych).

Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie osób w wieku 60-69 lat. Wyniki pokazują, że ponad połowa pytanych seniorów (55%) ocenia swoją wiedzę na temat bezpiecznego korzystania z Internetu i bankowości internetowej jako przeciętną, dlatego tak ważne jest prowadzenie działań edukacyjnych dla osób starszych w tym zakresie.

Duże zainteresowanie seniorów produktami bankowymi jest czynnikiem, który inspiruje banki do tworzenia dedykowanej im oferty. Zachętą dla osób starszych do korzystania z produktów bankowości internetowej jest m.in. możliwość założenia „Wygodnego Konta dla klientów ZUS”. Oferta jest dedykowana osobom, które dotychczas nie posiadały konta bankowego, została przygotowana w wyniku podpisanego w październiku 2017 r. Porozumienia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z SGB-Bankiem, Bankiem Polskiej Spółdzielczości i Krajowym Związkiem Banków Spółdzielczych. To kolejny krok, który podejmują banki spółdzielcze, w kierunku ubankowienia seniorów.

Każdy z banków, który chciałby się włączyć we wspieranie promowania obrotu bezgotówkowego, nadal może dołączyć do Porozumienia i wprowadzić Wygodne Konto do swojej oferty. W celu uzyskania szczegółowych informacji na temat Porozumienia zachęcamy do kontaktu z bankami zrzeszającymi.

Banki spółdzielcze, które włączą do swojej oferty „Wygodne Konto dla Klientów ZUS”, zapraszamy do udziału w Konkursie KZBS i ZUS pt. „Lider Ubankowienia”. Więcej informacji na temat Konkursu dostępnych jest tutaj: http://www.kzbs.pl/rusza-konkurs-8222lider-ubankowienia8221-3559.html

Z treścią raportu „InfoSenior” można zapoznać się tutaj: https://zbp.pl/wydarzenia/archiwum/wydarzenia/2019/styczen/finansowy-portret-polskich-seniorow-oczami-bankowcow

Partnerzy